Menu
Mesto Galanta
mestoGalanta

Vitajte
v Galante

rozšírené vyhľadávanie

Kompetencie mesta v oblasti životného prostredia

Mesto v oblasti životného prostredia v rámci svojej pôsobnosti vykonáva činnosti na nasledovných úsekoch:
- Na úseku ochrany prírody a krajiny
Práva a povinnosti pri ochrane drevín upravuje najmä § 47 zákona č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny.

  • Ustanovenie § 47 ods. 1 zakazuje poškodzovať a ničiť dreviny.
  • Ustanovenie § 47 ods. 2 ukladá vlastníkovi (správcovi,nájomcovi) pozemku povinnosť starostlivosti o dreviny priamo zo zákona, ale aj orgánu ochrany prírody umožňuje, v prípade poškodenia alebo výskyte nákazy dreviny uložiť vlastníkovi (správcovi,nájomcovi) pozemku, na ktorom poškodená drevina rastie, vykonať nevyhnutné opatrenia na nápravu. Pri poškodení alebo výskyte nákazy dreviny môže orgán ochrany prírody uložiť vlastníkovi (správcovi, nájomcovi) pozemku vykonať nevyhnutné opatrenia na jej ozdravenie, alebo rozhodnúť o jej vyrúbaní. Orgánom ochrany prírody na uloženie nevyhnutných opatrení na ozdravenie drevín ako aj na rozhodnutie o vyrúbaní drevín je obec, pokiaľ si túto pôsobnosť nevyhradil obvodný úrad životného prostredia.
  • Ustanovenie § 47 ods. 3 určuje podmienky za akých môže orgán ochrany prírody vydať súhlas na výrub drevín. Orgánom ochrany prírody príslušným na vydanie súhlasu na výrub dreviny je obec Súhlas na výrub dreviny môže obec vydať po splnení 3 podmienok (Príloha č.1):

1) Dreviny musia byť posúdené z hľadiska:

a) ekologických funkcií dreviny

b) estetických funkcií dreviny

c) z hľadiska vplyvov na zdravie človeka

2) Súhlas na výrub drevín možno vydať len v odôvodnených prípadoch.

a) zlého zdravotného stavu dreviny, z hľadiska ktorého má drevina malú
pravdepodobnosť prežitia,

b) nevhodných hygienických podmienok v bytových a nebytových priestoroch, alebo

c) narušenia stability stavby koreňovým systémom dreviny.

3) So súhlasom vlastníka ( správcu ,nájomcu) pozemku, na ktorom drevina rastie, ak žiadateľom nie je vlastník pozemku.

Ten kto vyrúbe dreviny bez súhlasu orgánu ochrany prírody dopustí sa priestupku alebo správneho delikt.

V súhlase na výrub dreviny je obec povinná uložiť žiadateľovi o výrub, aby uskutočnil náhradnú výsadbu drevín (Príloha č.2) na vopred určenom mieste a to na náklady žiadateľa, resp. ak nemožno uložiť náhradnú výsadbu, uloží finančnú náhradu do výšky spoločenskej hodnoty dreviny.

V § 47 ods. 4 sú taxatívne uvedené prípady, kedy sa súhlas na výrub drevín nevyžaduje (Príloha č.3):

  1. Súhlas nie je potrebný napr. na drevinu s obvodom kmeňa do 40 cm meraným vo výške 130 cm nad zemou a na krovité porasty s výmerou do 10 m2. V súkromných záhradách a záhradkárskych osadách nie je potrebný súhlas na výrub stromov s obvodom kmeňa do 80 cm . Ak drevina rastie na území s druhým / chránené krajinné oblasti/ a tretím stupňom ochrany /národné parky/, prípadne na cintorínoch alebo je súčasťou verejnej zelene, súhlas na výrub sa vyžaduje na všetky dreviny a to bez ohľadu na obvod kmeňa.
  2. Súhlas na výrub sa nevyžaduje pri obnove produkčných ovocných drevín, ak sa výsadba nových ovocných drevín uskutoční do 6 mesiacov odo dňa výrubu. V takýchto prípadoch sa síce nevyžaduje súhlas orgánu ochrany prírody na výrub drevín ale ten, kto takýto výrub uskutočnil, je povinný túto skutočnosť písomne oznámiť do 5 dní od uskutočnenia výrubu príslušnej obci.
  3. Súhlas na výrub nie je potrebný pri bezprostrednom ohrození zdravia alebo života človeka, alebo značnej škody na majetku. Pod bezprostredným ohrozením zdravia alebo života človeka alebo značnej škody na majetku sa rozumie taký stav bezprostredného ohrozenia, ktorý je vyvolaný najmä nepredvídateľnou alebo neodvrátiteľnou udalosťou, nezávislou od ľudskej vôle, s ktorou sa spájajú následky týkajúce sa ohrozenia zdravia alebo života človeka alebo vzniku značnej škody na majetku. Ide napr. o úder blesku, povodeň, zemetrasenie, smršť, zosuv pôdy a eróziu, ako aj o suché a odumreté stromy nachádzajúce sa na miestach, kde môžu ohroziť zdravie alebo život človeka, alebo spôsobiť značnú škodu na majetku.
  4. Súhlas orgánu ochrany prírody na výrub drevín nie je potrebný, ak oprávnenie alebo povinnosť výrubu vyplýva z osobitných predpisov (napr. cestný zákon, vodný zákon, zákon o dráhach, zákon o energetike). V takýchto prípadoch sa síce nevyžaduje súhlas orgánu ochrany prírody na výrub drevín ale ten, kto takýto výrub plánuje uskutočniť, je povinný túto skutočnosť písomne oznámiť najneskôr do 15 dní pred realizovaným výrubom príslušnej obci.
  5. Súhlas na výrub sa nevyžaduje aj v prípadoch, ak výrub vykonáva alebo obstaráva organizácia ochrany prírody /Štátna ochrana prírody/, za účelom zabezpečenia starostlivosti o osobitne chránenú časť prírody a krajiny.
  6. Súhlas na výrub drevín sa nevyžaduje v územiach so štvrtým a piatym stupňom ochrany, kde je výrub z a k á z a n ý /viď. § 15 ods.1 písm. e) a § 16 ods. 1 písm. a) zákona č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny/. V odôvodnených prípadoch môže krajský úrad životného prostredia vydať výnimku zo zakázaných činností.

V § 47 ods. 8 sa kladie dôraz na skutočnosť, že povolením resp. „právoplatným súhlasom“ na výrub podľa § 47 ods. 3 sa musí na požiadanie preukázať samotný vykonávateľ výrubu. Výrub je možné realizovať až po nadobudnutí právoplatnosti súhlasu a po predchádzajúcom vyznačení drevín orgánom ochrany prírody.

 

Správne poplatky

Podľa pol. 160 sadzobníka správnych poplatkov, ktorý je prílohou zákona č. 145/1995 Z.z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov sa spoplatňuje podanie žiadosti o vydanie, zmenu alebo zrušenie súhlasu podľa zákona o ochrane prírody nasledovne:

fyzická osoba 10,00 EUR

právnická osoba 100,00 EUR

 

Na úseku ochrany ovzdušia

postupuje v zmysle z. 146/2023 Z.z. o ochrane ovzdušia a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len "zákon") vo veci

  • riadenia kvality ovzdušia
  • preneseného výkonu štátnej správy ochrany ovzdušia, vo veciach malých zdrojov a vybraných osobitných činností

 

Podľa § 46 ods. 1 zákona, obec pri prenesenom výkone štátnej správy ochrany ovzdušia, vo veciach malých zdrojov a vybraných osobitných činností:

a) vydáva povolenia malého zdroja podľa § 27 ods.1, preskúmava ich, a ak je potrebné, mení ich,

b) vydáva súhlasy pre malé zdroje podľa § 26 ods.1 písm. a) až c) a písm. i),

c) ukladá povinnosť vypracovať dokumenty podľa § 35 ods.1 písm. h) a § 36 ods.1 písm. e),

d) vedie evidenciu údajov o malých zdrojoch, vrátane malých spaľovacích zariadení a vybraných osobitných činnostiach a ich prevádkovateľoch na svojom území, v rozsahu ustanovenom vykonávacím predpisom podľa § 62 písm. h) a spravuje evidenciu kontrol malých spaľovacích zariadení na tuhé a kvapalné palivo, na základe podnetu podľa § 51 (od 1. januára 2025),

e) oznamuje príslušnému okresnému úradu a prevádzkovateľovi malého zdroja zistenie prekročenia prahovej kapacity, ustanovenej pre malý zdroj,

f) vykonáva štátny dozor podľa § 47 ods.6 zákona, vo veciach dodržiavania povinností prevádzkovateľov malých zdrojov a prevádzkovteľov, vykonávajúcich vybranú osobitnú činnosť a prešetruje podnety posľa § 47 ods.7

g) spolupracuje s inšpekciou pri vykonávaní kontroly malých spaľovacích zariadení na tuhé a kvapalné palivo, podľa § 51 a odstupuje im podnety, upozorňuje prevádzkovateľa na porušenie povinností podľa § 35 ods.1,

h) kontroluje dodržiavanie zákazov podľa § 32,

i) pri zistení porušenia povinností ustanovených týmto zákonom a všeobecne záväznými právnymi predpismi, upravujúcimi ochranu ovzdušia

  1. ukladá opatrenia na nápravu,
  2. ukladá pokuty
  3. rozhoduje o priestupkoch,
  4. rozhoduje o obmedzení alebo zastavení prevádzky maleého zdroja podľa § 53 ods.4 alebo vykonávania osobitnej činnosti podľa § 53 ods.5

Povinnosťou prevádzkovateľa MZZO je každoročne do 15.februára písomne oznámi MsÚ Galanta pravdivé údaje potrebné na výpočet poplatku za znečisťovanie ovzdušia a to za každý zdroj osobitne.

 

  • Na úseku ochrany vôd

Zákona č. 364/2004 Z.z. o vodách a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov (vodný zákon) upravuje práva a povinnosti fyzických osôb a právnických osôb k vodám a nehnuteľnostiam, ktoré s nimi súvisia pri ich ochrane, účelnom a hospodárnom využívaní, oprávnenia a povinnosti orgánov štátnej vodnej správy a zodpovednosť za porušenie povinností podľa tohto zákona.

 

Pred zhotovením projektovej dokumentácie stavby alebo zmeny stavby je stavebník podľa § 28 (2) povinný požiadať orgán štátnej vodnej správy o vyjadrenie k zámeru stavby, či je predpokladaná stavba alebo zmena stavby možná z hľadiska ochrany vodných pomerov a za akých podmienok ju možno uskutočniť a užívať.

Vyjadrenie nie je rozhodnutím v správnom konaní a nenahrádza povolenie ani súhlas orgánu štátnej vodnej správy vydávané podľa tohto zákona (Príloha č.7).

 

§ 26 (1) Povolenie orgánu štátnej vodnej správy sa vyžaduje na uskutočnenie, zmenu alebo na odstránenie vodnej stavby. Stavebné úpravy na vodnej stavbe možno uskutočňovať na základe povolenia alebo ohlásenia orgánu štátnej vodnej správy. Na uskutočnenie jednoduchého vodného zariadenia sa nevyžaduje povolenie ani ohlásenie orgánu štátnej vodnej správy.

 

§ 63 (1) Obec v prenesenom výkone pôsobnosti na úseku štátnej vodnej správy rozhoduje vo veciach

a) povolenia na odber povrchových vôd a podzemných vôd a ich iné užívanie na potreby jednotlivých občanov (domácností), uskutočnenie, zmenu a odstránenie vodných stavieb, ktoré súvisia s týmto odberom (§ 21 ods. 1 písm. a) a b) a § 26) (Príloha č.8) ,

b) v ktorých je príslušná povoľovať vodnú stavbu, ako aj v ostatných vodohospodárskych veciach týkajúcich sa tejto vodnej stavby,

c) pochybností o určenie hranice pobrežného pozemku pri drobných vodných tokoch (§ 50 ods. 5),

d) uloženia opatrení na odstránenie škodlivého stavu pri poškodení verejnej kanalizácie alebo verejného vodovodu, prípadne pri ohrození ich prevádzky, ak tieto opatrenia nevyžadujú povolenie (§ 55 ods. 3).

(2) V prípadoch uvedených v odseku 1 si môže obvodný úrad životného prostredia vyhradiť rozhodovanie, najmä ak ide o územia chránených vodohospodárskych oblastí a územia ochranných pásiem vodárenských zdrojov.

(3) Obec v prenesenom výkone pôsobnosti na úseku štátnej vodnej správy

a) dáva vyjadrenie podľa § 28 k vodnej stavbe v prípadoch, v ktorých je príslušná vydať povolenie, a vyjadrenie k stavbe rodinného domu, k stavbe na individuálnu rekreáciu a na domové žumpy,

b) vedie evidenciu o vodách (§ 29),

c) vykonáva štátny vodoochranný dozor v rámci svojej pôsobnosti a ukladá opatrenia na odstránenie zistených nedostatkov (§ 66 ods. 1),

d) prejednáva priestupky na úseku ochrany vôd, vodných tokov a vodných stavieb [§ 77 ods. 3 písm. a)].

(4) Obec môže všeobecne záväzným nariadením

a) upraviť, obmedziť, prípadne zakázať všeobecné užívanie povrchových vôd na drobných vodných tokoch a iných vodných útvaroch (§ 18 ods. 5),

b) určiť inundačné územie pri drobných vodných tokoch (§ 46 ods. 1).

 

 

Správne poplatky

Podľa pol. 60 sadzobníka správnych poplatkov, ktorý je prílohou zákona č. 145/1995 Z.z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov sa spoplatňuje žiadosť o stavebné nasledovne:

g) na ostatné neuvedené stavby a na zmeny týchto dokončených stavieb a zmeny stavieb pred dokončením pri predpokladanom rozpočtovom náklade

do 49790,50 EUR vrátane   33,00 EUR
nad 49790,50 EUR do 99581,50 EUR vrátane 49,50 EUR
nad 99581,50 EUR do 331939,00 EUR vrátane 66,00 EUR
nad 331939 EUR do 3319391,50 EUR vrátane 116,00 EUR
nad 3319391,50 EUR   199,00 EUR

 

Položka 62a

a) Návrh na vydanie kolaudačného rozhodnutia na stavbu s rozpočtovým nákladom

do 49790,50 EUR vrátane   16,50 EUR
nad 49790,50 EUR do 99581,50 EUR vrátane 23,00 EUR
nad 99581,50 EUR do 331939,00 EUR vrátane 33,00 EUR
nad 331939,00 EUR do 3319391,50 EUR vrátane 66,00 EUR
nad 3319391,50 EUR   99,50 EUR

 

 

  • Vykonáva kontrolu dodržiavania VZN mesta č. 37/2008 o čistote mesta, ochrane ŽP a verejného poriadku

 

Kontakt:

Oddelenie komunálnych služieb a životného prostredia

Ing. Miriam Laššuová

 tel.: 031/7884372

 e-mail: miriam.lassuova@ galanta.sk

 

Oddelenie komunálnych služieb a životného prostredia zabezpečuje kompetencie mesta v súlade so zákonom č. 223/2001 Z. z.o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov

na úseku odpadového hospodárstva

  • zabezpečuje prenesený výkon štátnej správy v oblasti odpadového hospodárstva
  • vypracováva a aktualizuje VZN na úseku odpadového hospodárstva
  • zabezpečuje správne nakladanie s odpadom
  • organizuje zber veľkoobjemového a biologicky rozložiteľného komunálneho odpadu a vyseparovaných zložiek komunálneho odpadu
  • vypracováva program odpadového hospodárstva obce
  • vydáva stanoviská a súhlasy v zmysle § 7 zákona o odpadoch
  • uzatvára zmluvy so subjektami na vykonávanie zberu, prepravy, zhodnocovanie alebo zneškodňovanie komunálnych odpadov a drobných stavebných odpadov s výnimkou biologicky rozložiteľného kuchynského a reštauračného odpadu od prevádzkovateľa kuchyne na území obce (§ 39)
  • rieši problematiku nepovolených skládok
  • určuje povinnú vybavenosť (smetné nádoby) pre vývoz komunálneho odpadu
  • prejednáva priestupky v odpadovom hospodárstve (§ 80 ods. 3 písm. a)
  • poskytuje držiteľovi odpadu informácie o umiestnení a činnosti zariadenia na nakladanie s odpadmi na území obce
  • zabezpečuje osvetovú a propagačnú činnosť v oblasti odpadového hospodárstva

 

 

Kontakt:

Oddelenie komunálnych služieb

. Mgr. Daniela Amrichová

. tel.: 031/7884359

. e-mail: daniela.amrichova@galanta.sk

. kancelária: na 1. poschodí, č.dverí 37

 

Dátum vloženia: 9. 12. 2011 11:40
Dátum poslednej aktualizácie: 15. 3. 2024 21:44

Mestský úrad

MOBILNÁ APLIKÁCIA

Sledujte informácie z nášho webu v mobilnej aplikácii - V OBRAZE.

Môže vás zaujímať viac